EN LA VIA LÁCTEA

Títol original: On the Milky Road Direcció: Emir Kusturica Guió: Dunja Kusturica, Emir Kusturica País: Sèrbia Durada: 125 min Any: 2016 Gènere: Comèdia dramàtica Interpretació: Monica Bellucci, Emir Kusturica, Sergej Trifunovic, Miki Manojlovic, Bajram Severdzan, Maria Darkina Música: Stribor Kusturica Fotografia: Martin Sec Distribuïdora: Surtsey Estrena a Espanya: 14/7/2017

No recomanada per a menors de 12 anys

Versió doblada en castellà

SINOPSI

Un lleter serbi (Emir Kusturica) que viu en un poblat durant la Guerra dels Balcans ha de travessar el front a lloms del seu ruc cada dia, amb l'objectiu de portar als soldats la mercaderia acabada de munyir. Malgrat el conflicte bèl·lic, la seva vida és bastant tranquil·la, almenys fins que coneix una dona italiana (Monica Bellucci) que donarà un tomb complet a la seva existència. Entre tots dos sorgeix una atracció irresistible que els portarà a viure un romanç prohibit ple de perills i aventures.

(Sensacine.com)

CRITICA


‘On The Milky Road’: Monica Bellucci és una dona que fuig

VENÈCIA 2016: El director serbobosnià Emir Kusturica torna al Lido amb una faula ambientada durant la guerra de Iugoslàvia

Torna Emir Kusturica i ho fa en bona forma. On The Milky Road, protagonitzada pel mateix director i la italiana Monica Bellucci, és la pel·lícula que clausura la competició de la 73ª Mostra de cinema de Venècia, on va presentar, als seus 27 anys, la seva òpera prima: Te acuerdas de Dolly Bell?.

Amb On The Milky Road, produïda per Pinball London, BNV Films, Rasta International (i Wild Bunch i ICM com a agents de vendes internacionals), el director serbobosnià torna al teatre de la guerra a Iugoslàvia (La vida es un milagro, del 2004), amb una història d'amor entre una misteriosa dona italiana que fuig i un antic cimbaler. Ell, Kosta, transporta cada matí llet en un bou per als soldats del front. Es diu que està una mica boig (tots els altres semblen bojos, de fet) perquè va assistir a la mort del seu pare, decapitat amb una serra elèctrica. Els projectils que li xiulen de prop i les granades que li exploten al costat no el trastornen. És un home que no té res a perdre. A Kosta el desitja una noia bonica i indomable del lloc anomenada Milena (Sloboda Micalovic), que està organitzant dos matrimonis per al mateix dia: el seu amb Kosta i el del seu germà Zaga (Predrag Manojlovic, rostre cèlebre de moltes obres de Kusturica), heroi de guerra que ha tornat de l'Afganistan, amb una bellíssima dona italiana que s'ocupa dels orfes de la guerra en un centre una mica llunyà i que plora en veure en successives ocasions Cuando pasan las cigüeñas, de Michail Kalatozov.
Les coses, però, no són tan fàcils com semblen, sobretot en temps de guerra. La dona és assetjada per soldats de l'OTAN sota les ordres d'un general anglès que va quedar enamorat d'ella i que va matar la dona i va haver de passar tres anys a la presó gràcies al testimoni de la italiana. D'altra banda, Kosta, només veure aquesta dona espaterrant, cau rendit als seus peus. En realitat, és com si tots dos es reflectissin mútuament. "Estem condemnats de per vida", li dirà ella; "jo per la meva bellesa; tu per la teva amabilitat, tots dos traiem el pitjor de la gent".

Basat en "tres històries veritables i moltes fantasies", com s'informa al principi de la pel·lícula, On The Milky Road és una faula en la qual el director d'obres mestres com Papá està en viaje de negocios, El tiempo de los gitanos, Undeground o Gato negro, gato blanco mira als seus orígens i a la essència de les coses en el seu nou treball. El seu estil no ha canviat; els enquadraments sempre són plens de coses que succeeixen a diversos nivells i s'encavalquen entre si sobre una música (a càrrec del fill del director, Stribor Kusturica) a la qual es concedeix una gran importància. No obstant això, mai abans el director va contraposar a la violència indiscriminada de la guerra la puresa absoluta d'un amor entre persones madures i el candor immaculat de la mare natura. Els animals són els protagonistes d'aquesta pel·lícula. Les oques que cauen simbòlicament en una banyera de sang; la mula fidel que cavalca Kosta, el falcó pelegrí que el segueix allà on va, la serp que es nodreix amb la llet que el salva en els moments difícils i fins i tot un ós, en els últims minuts de la pel·lícula: tots ells representen aquesta innocència que (caldria) preservar a qualsevol preu.

Camillo de Marco – Cineuropa.org


    CineBaix     Joan Batllori, 21     08980 Sant Feliu de Llobregat (Barcelona)     93 666 18 59     cinebaix@cinebaix.com     Disseny web: