EL REINO

Direcció: Rodrigo Sorogoyen Guió: Isabel Peña i Rodrigo Sorogoyen País: Espanya Durada: 122 min Any: 2018 Gènere: Intriga Interpretació: Antonio de la Torre, Josep Maria Pou, Nacho Fresneda, Ana Wagener, Mónica López, Bárbara Lennie, Luis Zahera, Francisco Reyes II, María de Nati, Paco Revilla, Sonia Almarcha, David Lorente, Andrés Lima, Óscar de la Fuente, Laia Manzanares Música: Olivier Arson Fotografia: Álex de Pablo Distribuïdora: Warner Bros Estrena a Espanya: 28/09/2018

No recomanada per a menors de 12 anys
Versió original en castellà

SINOPSI

Manuel López-Vidal (Antonio de la Torre) és un influent vicesecretari autonòmic d'un partit polític. Està en el millor moment de la seva carrera, i just quan està a punt d'entrar a la primera línia de la política nacional, la seva vida s’enfonsa. La premsa ha filtrat uns vídeos en què l’impliquen en una trama de corrupció amb Paco (Nacho Fresneda), un dels seus millors amics. Mentre els mitjans de comunicació comencen a fer-se ressò de l'escàndol, el partit fa pinya i Manuel és expulsat del regne. A partir d'aquest moment, haurà de lluitar contra els seus companys de partit, l'oposició i els mitjans de comunicació per no carregar-se les culpes de tot.

(Sensacine.com)

CRÍTICA

 

‘El reino’: corrupció i esquira

El tercer llargmetratge en solitari de Rodrigo Sorogoyen està més a prop de l'agitació del segon, que Dios nos perdone, que de la pausa del primer, Stockholm, encara que no té l'esquinçament dramàtic d'aquella peripècia protagonitzada per dos policies disfuncionals a la caça d'un assassí en sèrie al Madrid del 15-M. El contingut polític és molt més explícit a El reino, escrita com l'anterior entre el director i Isabel Peña. El títol ja fa referència al regne del penúltim partit polític que ha governat a Espanya, l'Espanya actual, la de la corrupció del PP, sobretot el valencià (encara que mai es diguin noms ni s'identifiquin figures concretes).

L'estil és el d'un thriller hipernerviós en consonància amb el vertigen d'aquests personatges abocats al desastre després d’haver-se fet rics amb tot tipus de tripijocs, concessions, llicències, xantatges i suborns. L'agitació de la cocaïna, els menjars pantagruèlics com el de la primera seqüència, les festes desbocades. El muntatge tallant de Sorogoyen queda reforçat per l'ocupació d'una música electrònica gens abusiva ni invasiva, en sintonia amb aquest desenfrenament de l'èxit d'aquest tipus de personatges ambiciosos i corruptes convençuts que mai els enxamparan.

En aquest sentit, El reino té algun punt de contacte (temàtic i musical) amb El hombre de las mil caras, el thriller de denúncia -o film polític de denúncia amb maneres estructurals del cinema policíac realitzat per Alberto Rodríguez el 2016 inspirant-se en el cas Paesa. La visió de Sorogoyen, a partir de figures inventades que sorgeixen de la realitat, és menys abstracta del que podia suposar-se: és com un tractat amb llum i taquígrafs de la convulsa i recent realitat política espanyola, alhora que un drama clàssic d’arribismes i traïcions que fa empal·lidir les estratagemes del clan Borgia.

Potser el discurs general sobre aquest entramat, en què poden caure algunes de les seves peces bàsiques però el sistema es manté igual, no necessita l'última seqüència, un cara a cara entre el protagonista, Alberto de la Torre, un vicesecretari autonòmic que es dona la gran patacada quan aspirava a pujar molts esglaons de cop en el partit, i la periodista televisiva que interpreta Bárbara Lennie, representant d'uns mitjans de comunicació molt més incisius que idealistes a la manera antiga.

Quim Casas – Sensacine.com

 


    CineBaix     Joan Batllori, 21     08980 Sant Feliu de Llobregat (Barcelona)     93 666 18 59     cinebaix@cinebaix.com     Disseny web: