MULA

Títol original: The Mule Direcció: Clint Eastwood Guió: Nick Schenk (article: Sam Dolnick) País: EUA Durada: 116 min Any: 2018 Gènere: Drama / basat en fets reals Interpretació: Clint Eastwood, Bradley Cooper, Michael Peña, Taissa Farmiga, Laurence Fishburne, Ignacio Serricchio, Alison Eastwood, Dianne Wiest, Diego Cataño, Robert LaSardo, Lobo Sebastian, Andy García, Clifton Collins Jr., Manny Montana, Jill Flint, Noel Gugliemi, Loren Dean, Katie Gill, Daniel Moncada, Victor Rasuk, Devon Ogden, Ashani Roberts, Lee Coc, Rey Hernandez, Joe Knezevich, Derek Russo Música: Arturo Sandoval Fotografia: Yves Bélanger Distribuïdora: Warner Bross Estrena a Espanya: 08/03/2019

No recomanada per a menors de 12 anys
Doblada en castellà

SINOPSI

Earl Stone (Clint Eastwood) és un ancià horticultor de prop de 90 anys, veterà de la Segona Guerra Mundial. Earl està sol i en fallida, ja que s'enfronta a una execució hipotecària del seu negoci. És llavors quan li ofereixen una feina que simplement li exigeix conduir. Tot sembla bastant fàcil, però, sense saber-ho Earl, el que realment està fent és transportar cocaïna per a un càrtel mexicà. Tot es complica quan l'agent de la DEA, Colin Bates (Bradley Cooper) comença a investigar aquesta misteriosa mula que transporta drogues per al càrtel mexicà de Sinaloa.

(Sensacine.com)


CRÍTICA

Per a qui gaudeix amb el classicisme ben entès

Deu anys després de l'última vegada que es va dirigir a si mateix (Gran Torino), Clint Eastwood torna al que podria ser el seu testament com a actor. Pel camí, set pel·lícules més a la cadira de director, més algun treball a les ordres d'altres (Robert Lorenz a Golpe de efecto). I ho fa amb una bella i assossegada pseudoseqüela espiritual del film sobre el malhumorat extreballador de la Ford, inspirada en la història real de Leo Sharp, l'home que va passar de plantar roses per a George Bush pare a fer de mula per al càrtel de Sinaloa.

El remordiment, la soledat i la redempció, tres elements essencials en part de la filmografia del director de Sin perdón, fan de nou acte de presència en la història sobre Earl Stone, un home que ho ha perdut tot i que sucumbeix davant els diners fàcils. Un ancià que ha sabut guanyar-se tothom al llarg de la seva vida, excepte els seus, i que pretén retre comptes amb el seu propi passat en aquesta innocent fugida cap endavant.

Com el Walt Kowalski de Gran Torino, Stone no deixa de ser una projecció dels ideals i dels personatges que Eastwood va encarnar al llarg de la seva carrera. Per això, sota l'aparença d'un pausat thriller dramàtic, aprofita per posar-se davant del mirall sense trucs barats: en el fons, aquest ancià faldiller i enamorat de l'art floral no és altre que ell mateix parlant de l'apassionat amor que sent pel seu ofici. Amb aquest classicisme formal inapel·lable, aquesta austeritat, no pas pobresa, formal, el joc de miralls que proposa encara dona més força al caràcter humanista de la proposta, traspassant la línia del que és políticament correcte, i amb una contundència única, insuperable a l'hora d'explicar una història. En el llibre Qué es la filosofía?, Gilles Deleuze i Félix Guattari afirmen que de vegades passa que la vellesa atorga, no una joventut eterna, sinó una llibertat sobirana. Aquesta llibertat que li permet a Eastwood estrenar dues pel·lícules en menys de 12 mesos de diferència. De fet, el pla final ho resumeix tot: fins i tot en les circumstàncies més extremes, hi ha lloc per a una mica de llibertat.

Tan simple com profunda, Mula és no només el vestigi d'un cinema en vies d'extinció, sinó també un subtilíssim al·legat polític sobre els nous aires que corren en la seva estimada Amèrica, i alhora, una nova, i esperem que no última, osca a la culata de la seva ferma filmografia.

Blai Morell – Fotogramas.es

 


    CineBaix     Joan Batllori, 21     08980 Sant Feliu de Llobregat (Barcelona)     93 666 18 59     cinebaix@cinebaix.com     Disseny web: