BORDER

Títol original: Gräns Direcció: Ali Abbasi Guió: Ali Abbasi, Isabella Eklöf (novel·la: John Ajvide Lindqvist ) Països: Suècia i Dinamarca Durada: 105 min Any: 2018 Gènere: Fantàstic / drama Interpretació: Eva Melander, Eero Milonoff, Viktor Åkerblom, Joakim Olsson Música: Christoffer Berg, Martin Derkov Fotografia: Nadim Carlsen Distribuïdora: Karma Films Estrena a Espanya: 11/01/2019

No recomanada per a menors de 16 anys
Doblada en castellà

SINOPSI

Tina és una agent de duanes reconeguda per la seva eficiència i pel seu extraordinari olfacte. Fa la impressió que pot olorar la culpabilitat d'un individu. Però quan Vore, un home aparentment sospitós, passa al seu costat, les seves habilitats es posen a prova per primera vegada. Tina sap que Vore oculta alguna cosa, però no aconsegueix identificar què és.

(Filmaffinity.com)

CRÍTICA

 

2018.05.10 - CANES 2018: El danès Ali Abbasi juga amb els gèneres a cavall entre el realisme i la fantasia en una obra fascinant que flirteja al final amb el grotesc



"És possible olorar el que sent la gent?" A aquesta pregunta clàssica sobre la possible existència d'un sisè sentit dona una resposta cada vegada més extraordinària el cineasta danès d'origen iranià Ali Abbasi a Border, presentada a la secció Un Certain Regard del 71è Festival de Canes, després de fer parlar amb Shelley a la secció Panorama de la Berlinale de 2016. Cal dir que el director disposava d’una font literària que ja va passar l'examen de la gran pantalla en matèria d'estranya fantasmagoria que s'inclina de la realitat cap a la irracionalitat. El guió és una adaptació d'un llibre de John Ajvide Lindquist (a càrrec del director, el mateix escriptor i Isabella Eklöf) i l'escriptor, en efecte, és autor de l'obra original que va portar al cinema Tomas Alfredson en la famosíssima Déjame entrar. El seu bon material de base brinda un sentit agut del misteri però quedaria en res si no fos per la destra posada en escena i de la percepció ultrasensible de les atmosferes, aconseguint progressivament que creguem l’increïble (a costa fins i tot dels límits) amb una gran habilitat visual, cosa gens òbvia sobre el paper.

Tina (la sueca Eva Melander) és el personatge principal de Border. És una dona imponent de rostre particularment simiesc, qualificada com a "puta fastigosa" per un tipus descontent a qui controla en el desembarcament del ferri en qualitat de funcionària de duanes. Tina és una enamorada perduda del bosc en què viu amb un home que la ignora totalment, tan concentrat com està a portar els seus molossos de concurs en concurs. El fet curiós és que la dona té un do fora del comú: un olfacte inaudit que li permet "olorar la vergonya, la culpa, la còlera... coses així". Gràcies al seu nas, deté un home que amaga en el seu telèfon una targeta de memòria plena de pornografia infantil, i això fa que la policia local la contracti per seguir la pista a tota la xarxa. En l'exercici de les seves funcions, coneix Vore (el finlandès Eero Milonoff), un viatger estrany que inquieta els seus sentits, amb uns trets i una aura semblants als seus i amb una cicatriu idèntica a la que Tina té des de la seva infància. Vore, a més (i per a sorpresa del funcionari de duanes que s'encarrega del registre) té un sexe femení. Es tracta, doncs, d'un ésser estrany i pertorbador a qui Tina s'acostarà sense saber que està encara molt lluny de saber tota la veritat sobre la seva identitat comuna.

Sàviament orquestrada, la intriga de Border es fa cada vegada més delirant (potser massa cap als últims compassos) però la pel·lícula aguanta amb fermesa en la seva línia realista (investigació policial, passió física, etc.) malgrat una evolució narrativa que s'inclina cap al conte de fades més negre. Aquest doble vessant sobre els assumptes de l'animalitat i la societat apareix amplificat pel director gràcies al seu tacte per a les seqüències en plena natura i la qualitat dels seus dos actors protagonistes, que rivalitzen en expressivitat per sobre de les seves espesses màscares de silicona. Encara que sembla una mica forçat el lligam entre Vore i la investigació i el guió sobrepassa una mica els límits de l'extravagància fins a posar perillosament un peu en el grotesc, el funàmbul Ali Abbasi acaba airós en la seva aventura de cineasta i signa una obra d'estupefaents universos paral·lels.

Fabien Lemercier – Cineuropa.org

 

 


    CineBaix     Joan Batllori, 21     08980 Sant Feliu de Llobregat (Barcelona)     93 666 18 59     cinebaix@cinebaix.com     Disseny web: