LA SOMBRA DEL PASADO

Títol original: Werk ohne Autor Direcció i guió: Florian Henckel von Donnersmarck País: Alemanya Durada: 188 min Any: 2018 Gènere: Drama, thriller Interpretació: Sebastian Koch, Tom Schilling, Paula Beer, Lars Eidinger, Rainer Bock, Florian Bartholomäi, Oliver Masucci, Hanno Koffler, Ben Becker, Saskia Rosendahl, Ulrike C. Tscharre, Johanna Gastdorf, Pit Bukowski, Evgeniy Sidikhin, Martin Bruchmann, Jörg Schüttauf, David Schütter, Ina Weisse, Chris Theisinger, Antonia Bill, Hans-Uwe Bauer, Johannes Allmayer, Oleg Tikhomirov, Stefan Mehren, Mark Zak, Martin Baden, Matthias Faust, Andreas Nickl, Cai Cohrs, Viktor Bleischwitz Música: Max Richter Fotografia: Caleb Deschanel Distribuïdora: Avalon Distribución Estrena a Espanya: 05/04/2019

No recomanada per a menors de 12 anys
Doblada en castellà

SINOPSI

En la seva recerca d'una forma genuïna d'expressió artística, el jove artista Kurt Barnert (Tom Schilling) combat contra l'autoritarisme. Però Barnert viu turmentat per la seva infantesa sota els nazis i el règim de l’RDA. El film segueix aquest artista a través de tres dècades, per narrar la història d'Alemanya des del nazisme fins al domini comunista a l'Est.

(Sensacine.com)

CRÍTICA

 

2018.09.04 - VENÈCIA 2018: Florian Henckel von Donnersmarck torna amb un film inspirat en la vida de l'artista alemany Gerhard Richter, dirigit a un públic nascut després de la caiguda del mur de Berlín

El veritable art sobreviu al totalitarisme i mai no es deixa doblegar pel conformisme, sempre que l'artista mantingui la seva llibertat de perspectiva. Aquest és el missatge de La sombra del pasado, de Florian Henckel von Donnersmarck, que torna a la gran pantalla vuit anys després de la decebedora The Tourist i dotze anys després de l'extraordinari èxit La vida de los otros, que li va valer l'Oscar a millor pel·lícula estrangera.

La idea de la cinta, que competeix al Festival de Venècia, procedeix d'un llibre sobre Gerhard Richter, famós per les seves fotografies pintades i el seu art abstracte, en el qual von Donnersmarck va descobrir un fet especialment esgarrifós sobre la vida de l'artista nascut a Dresde: el pare de la noia amb la qual es va casar va ser el doctor de les SS a càrrec del programa d'eutanàsia del Tercer Reich que va executar l’estimada tia de Richter. Tot i que els noms s'han canviat, el film explica en definitiva la vida d'aquest artista alemany, des del nazisme fins al règim comunista d'Alemanya Oriental. La sombra del pasado comença amb la bella i intensa relació d'un nen artista (anomenat Kurt Barnert a la cinta, interpretat per Tom Schilling) i la seva tia Elisabeth (Saskia Rosendahl). Tots dos visiten la famosa exposició itinerant sobre l’"art degenerat", organitzada per Hitler el 1937 per mostrar als alemanys la naturalesa corrupta i malaltissa de l'art de Chagall, Klee, Grosz, Kandinsky, Mondrian, Dix i Van Gogh. Elisabeth, una apassionada amant de la música i les arts visuals, acudeix a l'exposició per admirar les obres i transmetre la seva passió al seu nét, a qui ensenya a "no apartar mai la mirada". Una passió manifestada amb massa fervor, i que causarà l'internament de la jove en un asil i la seva posterior sentència a mort a la cambra de gas, igual que els jueus als camps de concentració.

Kurt creix i observa els horrors de la guerra (Dresden va ser completament destruïda pels bombardejos aliats). Llavors decideix convertir-se en pintor, assisteix a l'acadèmia i aprèn en la nova república socialista que els quadres de Picasso són decadents i antidemocràtics perquè l'art hauria de servir al poble. Es casa, sense saber-ho, amb la filla (Paula Beer) del ginecòleg (Sebastian Koch) responsable de la mort de la seva tia, que va aconseguir escapar de la persecució de les SS. Per escapar del socialisme, el jove travessa la frontera just abans de la caiguda del mur. Els cinemes de Berlín Oriental projecten Psicosis, de Hitchcock. Kurt arriba el 1961 a l'efervescent i lliure món estudiantil de l'Acadèmia de Düsseldorf, on dona classes un artista en el qual el públic reconeixerà Joseph Beuys. El gran xaman performer desperta el talent del jove protagonista, que comença a plasmar records enterrats en la profunditat de la seva consciència aprofitant imatges de diaris i el seu àlbum de fotos. L'art es converteix en la coherència, la veritat i l'autèntica força.

La sombra del pasado aconsegueix entretenir, malgrat el seu metratge de tres hores i vuit minuts (pobres dels operadors que hagin de programar) i del seu plantejament una mica massa simple, explicatiu i didàctic. És clar que von Donnersmarck es dirigeix ​​a un públic jove, al qual vol transmetre la seva interpretació d'un moment fonamental de la història recent. L'important és no apartar mai la mirada.

Camillo de Marco – cineuropa.org  

    CineBaix     Joan Batllori, 21     08980 Sant Feliu de Llobregat (Barcelona)     93 666 18 59     cinebaix@cinebaix.com     Disseny web: