EL SECUESTRO DE MICHEL HOUELLEBECQ

Títol original: L'enlèvement de Michel HouellebecqTítol internacional: The Kidnapping of Michel Houellebecq Direcció i guió: Guillaume Nicloux País: França Durada: 93 min Any: 2014 Gènere: Fals documental Interpretació: Michel Houellebecq, Mathieu Nicourt, Maxime Lefrançois, Luc Schwarz, Françoise Lebrun, Ginette Suchotzky, André Suchotzky Fotografia: Christophe Offenstein Distribuïdora: Caramel Films Estrena a Espanya: 29/08/2014

No recomanada per a menors de 12 anys
Doblada en espanyol i versió original subtitulada en espanyol

SINOPSI

Inesperadament, Houellebecq és segrestat per un grup de matons que demanen un rescat a canvi de deixar-lo en llibertat. A mesura que passa el temps, l'escriptor es va fent amic dels seus segrestadors, i arriba a emborratxar-se amb ells. La fantasia i la realitat es barregen per construir una sèrie de situacions surrealistes... Michel Houellebecq, autor de llibres tan celebrats com La posibilidad de una isla, és un dels escriptors més reconeguts de França. Quan el setembre de l'any 2011 va desaparèixer durant la gira de presentació de la seva novel·la El mapa y el territorio, van saltar totes les alarmes entre la premsa internacional. Ara, tres anys després, imagina el que va poder ocórrer aquells dies amb aquest fals documental.

(FilmAffinity)

CRÍTICA

L’incorrecte Houellebecq amb manilles.
I no és una de les seves novel·les sobre turisme sexual

"M’anquiloso", diu un avorrit Michel Houellebecq lligat a un llit de setí rosa amb una copa de vi en una mà i un cigarret a l'altra. Acaba de ser segrestat per uns ignorants de gimnàs i està a punt de tenir una interessant conversa amb un d'ells mentre es cruspeix un entrepà mastegant amb la boca oberta. "El més important en una novel·la són els personatges", afirma enarborant la seva gepa d'intel·lectual atordit. "I en la poesia?", pregunta el seu captor, un porta de discoteca amb sobtades inquietuds literàries. "La poesia és més difícil d'explicar -sentència el premi Goncourt-. Em pot posar més vi?". Perquè per a poema, ell.

A Guillaume Nicloux, director d'aquest hilarant i alhora taciturn fals documental, no se li va escapar aquesta dada en treballar amb ell en una pel·lícula anterior. I no, no ens referim amb això a la seva controvertida prosa o a les fòbies que desperta entre feministes i islamistes del món sencer. Ni tampoc a les crítiques postureres de la premsa francesa que l'acusa repetidament d'oportunista i pornògraf. Ens referim al més quotidià Michel Houllebecq, aquest senyor decrèpit i ebri, encorbat i esbalaïdorament enginyós que fuma sostenint la cigarreta entre els dits anular i cor com si fos una vella amb incalculable vis còmica. Una altra història és qui és aquest Houellebecq que veiem -l’escriptor, una representació, l'home a seques?, coses del mockumentary-. Tant se val, per fabular ja tenim la seva pròpia incursió fictícia a El mapa y el territorio, en la qual s’assassina a si mateix i escampa alegrement el seu cervell per les pàgines de la novel·la. La part sensacional d’El secuestro de Michel Houellebecq, en canvi, és el mateix artifici dissenyat per encapsular el personatge, aquest hilarant procés en el qual l'autor entabana els seus segrestadors en una mena de síndrome d'Estocolm invertit. Observar la insidiosa obsessió de Houellebecq amb els encenedors (“Du feu!"), atendre a les seves implacables idees ("no crec gaire en la vida", "el món literari és masclista, alcohòlic i pederasta hetero"), a les seves discussions enceses i als seus estranys moments d'intimitat, resulta tan sorprenentment fàcil com agafar-li afecte. No només per als seus captors. També per a nosaltres.



Andrea G. Bermejo – cinemania.20minutos.es


    CineBaix     Joan Batllori, 21     08980 Sant Feliu de Llobregat (Barcelona)     93 666 18 59     cinebaix@cinebaix.com     Disseny web: