THE FATHER

Títol original: Bashtata Direcció: Kristina Grozeva, Petar Valchanov Guió:  Kristina Grozeva, Petar Valchanov (diàlegs: Decho Taralezhkov) País: Bulgària Durada: 87 min Any: 2019 Gènere: Comèdia dramàtica Interpretació: Ivan Barnev, Ivan Savov, Tanya Shahova, Hristofor Nedkov, Margita Gosheva, Maria Bakalova, Ana Bratoeva Música: Hristo Namliev Fotografia: Krum Rodriguez Distribuïdora: Elamedia Estrena a Espanya: 11/09/2020

No recomanada per a menors de 7 anys
Versió original subtitulada en castellà

SINOPSI

L’endemà de la mort de la Valentina, el seu desconsolat marit Vassil i el seu fill Pavel descobreixen que la difunta fa trucades al telèfon d'una veïna. El Vassil, que és un crèdul aficionat als fenòmens paranormals, emprèn un viatge per tal d'entrevistar-se amb un prestigiós parapsicòleg. La seva determinació acaba obligant el seu fill, de qui es troba distanciat, a acompanyar-lo per evitar que el seu ancià pare, que no sembla estar enterament en el seu seny, corri perill.

(FilmAffinity)

CRÍTICA

La humanitat del ridícul

Els directors Kristina Grozeva i Petar Valchanov han anat conformant en els últims anys una de les filmografies més coherents de cinema europeu

La parella búlgara de directors formada per Kristina Grozeva i Petar Valchanov ha anat conformant en els últims anys una de les filmografies més coherents de cinema europeu. Assentada en les maneres àgils i hiperrealistes dels veïns romanesos amb el seu nou cinema, càmera a prop de les seves criatures, seguiment visual i sonor exhaustiu, i un desenvolupament amb apunts de comèdia negra dins de relats morals, la seva obra ha anat presentant una societat entre la submissió i la manefleria on els deliris de comportament semblaven conseqüència de l’afartament. Així, després de les notables La lección (2014) i Un minuto de gloria (2016), totes dues estrenades als cinemes espanyols, arriba The Father, la seva història més absurda en aparença, encara que amb un desenllaç exacte i atroç que congela el mig somriure.

La pel·lícula comença amb l'enterrament d'una dona, però la clau del relat està més enrere, en una trucada telefònica de la morta al seu marit just abans de l'operació mèdica de la qual ja no va sortir: "Tinc alguna cosa important que dir-te..." , va dir ella. Senyal de fi de trucada, la bateria ha dit prou. I després, la fi de tot. Qui pot viure amb aquest dubte a partir d'aquest moment? De manera que no és estrany el desvari existencial en què entra aquest home gairebé ancià, acompanyat en els dies de dol pel seu fill de mitjana edat.

Com en els seus anteriors treballs, la grotesca burocràcia del país, en aquest cas la policial, enterboleix encara més les conductes dels dos protagonistes, cadascun amb les seves rèmores i els seus egocentrismes, fins a entrar en un comportament erràtic i estrafolari amb el qual no es pot sinó somriure de pena. No obstant això, el rerefons de The Father no pot ser més tràgic. Amb la necessitat del perdó davant el sentiment de pèrdua, la pel·lícula de Grozeva i Valchanov culmina molt amunt: allà on el ridícul es torna profundament humà.


Javier Ocaña – elpais.com

    CineBaix     Joan Batllori, 21     08980 Sant Feliu de Llobregat (Barcelona)     93 666 18 59     cinebaix@cinebaix.com     Disseny web: