GÉNESIS

Títol original: Genèse Direcció i guió: Philippe Lesage País: Canadà Durada: 125 min Any: 2019 Gènere: Drama Interpretació: Théodore Pellerin, Noée Abita, Brett Dier, Mylène MacKay, Marc Beaupré, Pier-Luc Funk, Édouard Tremblay-Grenier, Paul Ahmarani, Rose-Marie Perreault, Emilie Bierre, Vassili Schneider, Tomas Ross, Jules Roy Sicotte, Jean-Simon Ledu Fotografia: Nicolas Canniccioni Distribuïdora: Surtsey Films Estrena a Espanya: 18/7/2019

No recomanada per a menors de 16 anys

Versió original subtitulada en espanyol

SINOPSI

El primer amor i tot el que això comporta és un dels moments més importants en la vida d'un adolescent. Génesis explica les històries de tres joves que es troben en aquesta situació. En Guillaume ha descobert que és gai i tracta de revelar-ho a la seva família, que no sembla estar a punt per a aquesta notícia. La germana d'aquest, la Charlotte, rep una proposta innocent per part del seu xicot, que podria canviar la vida de tots dos per sempre. A més, un altre jove anomenat Félix tracta de fer el que calgui per estar tant de temps com sigui possible amb la noia de qui està enamorat.


(Sensacine



CRÍTICA

Llum i ombra del desig

El director vol explicar la sobtada manifestació de l'espurna del primer amor entre dues mirades situades als extrems oposats

En el decurs d'una festa, la música s'eleva i els convidats van agrupant-se en parelles formant una constel·lació d'intimitats dansaires, però la càmera segueix, de manera cerimoniosa, les passejades d’en Guillaume, l'alt i desmanegat adolescent que s'ha quedat fora d’aquests jocs romàntics, potser perquè el seu desig no troba reflex en el patró normatiu que regeix la celebració. Després d'una experiència traumàtica i dolorosa a l'exterior de la casa, una jove es reincorpora a una altra festa, aliena i distant com una morta vivent. La càmera segueix el seu pas somnàmbul, mentre, a fons de pla, pot observar-se el seu acompanyant masculí incorporant-se, amb despreocupada naturalitat, a una conversa. Ella no escolta les veus d'altres convidades que intenten reclamar la seva atenció, perquè ja està en un altre costat, emprenent el llarg camí a casa. En un campament d'estiu, un grup de monitors interpreta una cançó al voltant d'una foguera, mentre la càmera, amb l'exasperant lentitud de la mirada que avança a la recerca d'un significat, d'una articulació de sentit, es mou entre els grups de nens situats a banda i banda de l'acció. A poc a poc, resulta evident el que el director vol explicar: la sobtada manifestació de l'espurna del primer amor entre dues mirades situades als extrems oposats d'aquest rotund pla seqüència.

Serveixin aquests tres exemples per desvelar les estratègies de l'estil del canadenc Philippe Lesage que, a Génesis, el seu tercer llargmetratge -el segon roman inèdit al nostre país: Copenhaguen A Love Story (2016)-, perllonga i refina els èxits del que va ser el seu impressionant debut Los demonios (2015). Si en aquesta òpera prima Lesange, format en el documental, se submergia en les pors tangibles i intangibles que envolten la infància, a Génesis, el protagonista d'aquesta pel·lícula, el Félix (Édouard Tremblay-Grenier), possible alter ego ficcional de l'autor, reapareix per protagonitzar la senzilla coda que tanca la pel·lícula: un desenllaç aparentment lluminós, però condicionat per tot el que hem vist abans, que són les derives paral·leles de dos germanastres per aquest territori d'iniciació i autodescobriment on el desig dona pas a les experiències de la desconnexió i la humiliació.

Com a Los demonios, la pel·lícula inclou un arriscat canvi de punt de vista i l'elegància de les llargues preses en continuïtat sempre sembla anunciar la imminència d'alguna cosa pertorbadora. Lesange és un autor fonamental, totalment imprescindible.

Jordi Costa – elpais.com


    CineBaix     Joan Batllori, 21     08980 Sant Feliu de Llobregat (Barcelona)     93 666 18 59     cinebaix@cinebaix.com     Disseny web: