SEÑOR

Títol original: Monsieur (Sir) Direcció i guió: Rohena Gera País: Índia Durada: 96 min Any: 2018 Gènere: Drama romàntic Interpretació: Tilotama Shome, Vivek Gomber, Geetanjali Kulkarni, Rahul Vohra, Ahmareen Anjum Música: Pierre Aviat Fotografia: Dominique Colin Distribuïdora: Surtsey Films Estrena a Espanya: 27/09/2019

Apta per a tots els públics

Doblada en espanyol / Versió original subtitulada en espanyol

SINOPSI

La Ratna és una jove que es queda vídua als 19 anys, després d'haver-se casat l'any anterior. Arran d'aquest succés, decideix viatjar a la ciutat de Mumbai, on comença a treballar com la criada de l'Ashwin, el fill d'una famosa família d'arquitectes. El mateix Ashwin ha tingut un altre revés en la seva vida amorosa: el seu casament, que estava a punt de celebrar-se, s'ha cancel·lat a l'últim minut per una infidelitat portada a terme per la seva promesa. Centrant-se únicament en la seva feina, el comportament de l’Ashwin començarà a canviar quan la relació amb la Ratna prometi ser alguna cosa més que la relació entre una criada i el seu senyor.

(Sensacine.com)


CRÍTICA


17.5.2018 - CANES 2018: João Salaviza coprodueix amb Renée Nader Messora una cinta sobre els indígenes del Brasil amb una gran poesia visual i etnogràfica, a més d'una dramatúrgia impecable

Per submergir-nos en el dia a dia d'una comunitat indígena del nord del Brasil i dirigir Chuva é cantoria na aldeia dos mortos, el seu segon llargmetratge, presentat al Festival de Canes en la secció Un Certain Regard, el portuguès João Salaviza es va associar amb la seva assistent en la seva primera obra (la ficció Montanha), Renée Nader Messora. Aquesta és també la directora de fotografia i aquesta col·laboració contribueix certament en la increïble poesia visual de la pel·lícula, que comença i acaba a prop d'una cascada màgica, amagada al cor d'un bosc fosc i majestuós. Aquesta perfecta circularitat casa a la perfecció amb la temàtica cíclica al voltant de la qual gira la pel·lícula, ja que dona una idea de la qualitat no només de la seva poesia, sinó de la seva poètica: la seva dramatúrgia està tan ben portada que pensaríem que és una pel·lícula.

El personatge al quals ens unim des del principi és l’Ihjãc, un indi krahó que viu amb la seva dona i el seu nadó en un petit poblet, molt a prop d’aquest bosc. A mesura que ens acostem al ritual que marca el final del dol i que permet a l'esperit del seu pare reunir-se amb els morts, comença a sentir la veu d'aquest que el convida a entrar a l'aigua. Mentre que el seu fill de pocs mesos no deixa de plorar sense que la seva mare entengui per què, l’Ihjãc, incòmode per aquesta comunicació amb el difunt i per l'aprensió d'haver de convertir-se en xaman (és el que parla amb els morts) vaga absent al llarg de tota la pel·lícula.

Quan, per escapar d'aquesta presència que no desapareix, decideix anar-se'n a la ciutat, aquesta absència amaga un altre significat: el contacte que té amb la societat brasilera moderna (segons diu, "no entén els indis"). Li recorda la seva pròpia comunitat, que desapareix a poc a poc i no es renova. "Quan van matar el nostre poble...", rememora l'avi, que sembla l'últim d'una generació, l'últim a aprendre la forma de viure i de pensar i les tradicions, de les quals veiem aquí les últimes escletxes. Encara que ell es preocupa menys que la seva dona per la infecció de la ciutat moderna (des del principi, ella se sent malament i no para de tornar al poblet), la ciutat no triga a rebutjar de manera natural l’Ihjãc. El veiem tornar per afrontar la seva pena i la dels seus.

A Chuva é cantoria na aldeia dos mortos, no només s'aprecia una fotografia meravellosa, sinó també l'hàbil muntatge i el bonic paisatge sonor del bosc al Brasil actual.

Bénédicte Prot – cineuropa.org


    CineBaix     Joan Batllori, 21     08980 Sant Feliu de Llobregat (Barcelona)     93 666 18 59     cinebaix@cinebaix.com     Disseny web: