La crida de llocs llunyans
Edgar Reitz explica un relat amb exquisit, absorbent sentit formal
Signant del manifest d'Oberhausen i, per tant, motor d'aquesta impugnació del cinema dels pares que va ser el Nou Cinema Alemany, Edgar Reitz va emprendre el projecte més monumental de la seva carrera el 1984, amb la realització de la sèrie televisiva Heimat. Saga familiar que, en la seva primera manifestació, aixecava una crònica d'Alemanya entre 1919 i 1982 a partir de les circumstàncies particulars de la família Simon en l'imaginari poble de Schabbach, situat a la regió de Hunsrück, Heimat es va convertir en un dels grans clàssics de la televisió alemanya, i va instituir un nou model de ficció amb l'ambició panoràmica de la gran novel·la realista vuitcentista. El relat no va acabar aquí, Heimat va tenir dues temporades, el 1992 i el 2004, que van ampliar l'abast d'aquesta crònica alhora domèstica i col·lectiva fins al present. El 2006, Reitz va estrenar en sales de cinema Heimat-Fragmente: Die Frauen, una pel·lícula de 146 minuts que es centrava en les experiències d'alguns personatges femenins de la saga en els anys 60 i en el pas del segle XX al XXI. De moment, la mitologia de Heimat té la seva última entrega en aquesta realment sorprenent i culminant Heimat. La otra tierra, de quatre hores de durada, realitzada el 2013 [...]. Cinquanta-tres hores i vint minuts componen, doncs, el corpus total d'una obra única, les dimensions no haurien de dissuadir cap espectador d'apropar-s’hi, encara que sigui parcialment. El Heimat de Reitz és un d'aquests rars exemples en què l'art sembla haver capturat, directament, la vida, amb totes les seves ambigüitats i clarobscurs.
El títol de la saga fa referència al que va ser un gènere cinematogràfic molt popular a l'Alemanya de postguerra: el heimatfilm, idealització d'un paradís perdut rural i també, d'una irrecuperable edat de la innocència en la història del país. Reitz subverteix l'autoengany implícit en aquest model de relat, centrant-se en els vaivens de l'ésser humà sota el pes de les transformacions de la Història.
Heimat. La otra tierra és, per parlar en termes convencionals, la preqüela de tot el que s’ha vist fins ara: la seva acció transcorre [al 1842] amb bona part de la població de Schabbach planejant un èxode migratori a terres brasileres i la teòrica revolucionària encoratjant l'enfrontament popular contra un poder asfixiant. El seu protagonista, Jakob Simon, sentirà, com el seu descendent Paul Simon -protagonista indiscutible en el primer capítol de la primera sèrie televisiva- la "crida de llocs llunyans", tot i que la força centrípeta de la llar malmeti els seus somnis. El pols entre la domesticitat i la llunyania determina un relat que Reitz explica amb exquisit, absorbent sentit formal.
Jordi Costa – elpais.com |