AUTE RETRATO

Direcció: Gaizka Urresti Guió: Nacho Cabana, Juan Moya, Gaizka Urresti País: Espanya Durada: 98 min Any: 2019 Gènere: Documental Interpretació: Documental Fotografia: Pepe Añón Estrena a Espanya: 13/09/2019

No recomanada per a menors de 7 anys
Versió original en castellà

SINOPSI

Recull dels millors moments de Luis Eduardo Aute en els seus 50 anys de carrera musical. Un recorregut per les seves diferents facetes creatives i les seves bandes sonores. Tota la vida de l'artista revelada per un grup de testimonis, col·laboradors i amics que, a través dels seus testimonis, demostren l'impacte que han tingut les seves icòniques cançons sobre l'actualitat musical.

(Filmaffinity.com)

 

CRÍTICA

 

[...]

Què revela la pel·lícula?
Com el mateix nom indica, Aute Retrato és un retrat del mateix Aute -el paper fonamental el juga ell a través dels seus testimonis des dels anys 60 fins als nostres dies- en els quals va repassant no només la seva vida sinó també les seves inquietuds creatives. Després hi ha els seus amics i col·laboradors, que van descrivint cadascuna de les seves facetes artístiques, des de l'univers del cinema amb Azucena Rodríguez o Jaime Chávarri, el de la pintura amb Fernando Bellver, la poesia per part dels Munárriz, i la música, sobretot la música, a través de molts dels seus companys de professió, integrants del concert homenatge ¡Ánimo, Animal!

A més el film revela material d'arxiu de la família, tant fotografies com de la seva evolució com a intèrpret als escenaris i els seus grans concerts. També mostra l'arxiu de l'època, posa en context el mon que li ha tocat viure, des d'imatges del bombardeig a Manila per part dels nord-americans, fins de la transició als anys 70 i els anys 80... La pel·lícula és un fresc del mon que li ha tocat viure a Luis Eduardo Aute.

Quin paper juga la música a la pel·lícula?
La música és fonamental en l'obra de l'Eduardo i en aquesta pel·lícula. Al llarg del metratge sonen més de quaranta cançons de Luis Eduardo Aute, moltes en la seva versió original interpretades per ell, tant en els primers enregistraments com en el concert de la gira Giralluna; i podrem gaudir de les versionades pels seus companys, coetanis i per gent jove, que van participar en el concert ¡Ánimo, Animal!, aconseguint que sonin com mai abans les havíem sentit en versions de Rozalén, Marwan, Dani Martín, Jorge Drexler, Silvio Rodríguez, Serrat o Sabina.

[...]

Quina de les seves facetes coneixies menys?
Sabia que Luis Eduardo Aute és un artista molt polifacètic, que desenvolupa les seves capacitats en els camps del cinema, la poesia, la pintura i la música, però en fer aquesta pel·lícula he comprovat com totes aquestes disciplines i facetes estan molt interrelacionades: la seva música beu de la seva poesia, el seu cinema beu de la seva música i la seva pintura aglutina una mica tot. D'alguna manera, darrere de tot hi ha la mateixa veu poètica, que condensa tot això amb molta coherència.

També, sobretot a través dels testimonis de la gent més jove, he comprovat la generositat de Luis Eduardo Aute, que sempre ha estat disposat a ajudar, a donar consells a la gent, especialment quan comença. A mi sempre m'ha donat suport. Per exemple, recordo una pel·lícula meva, Un Dios que ya no ampara; quan la va veure, em va enviar una carta escrita a mà, analitzant-la, que guardo com un tresor.

[...]

Què has descobert en fer aquesta pel·lícula?
He descobert que al llarg d'una carrera tan llarga i reeixida com la de l'Aute, a ell no li ha importat en determinats moments apartar-se de la música per dedicar-se de ple a la pintura o en el moment de més èxit de la seva carrera musical gravar discos tan personals com Templo, que l'allunyava d'un èxit fàcil amb el públic; o tancar-se durant cinc anys a casa a crear més de quatre mil dibuixos per fer una pel·lícula com Un perro llamado Dolor (2001). D'alguna manera, ell sempre ha prioritzat la coherència en la creació artística davant de l'èxit de públic. Luis Eduardo Aute no és algú que només admires per les seves cançons o per les seves creacions artístiques, sinó sobretot per aquesta llibertat i independència amb la qual ha manejat la seva carrera artística durant tota la seva vida, amb una gran coherència. D'alguna manera, per a tots els que ens dediquem a la creació i l'art, és un exemple inspirador.

Per què l’Aute mereix una pel·lícula sobre la seva vida?
Jo crec que Luis Eduardo Aute es mereix aquesta pel·lícula com una manera d'agrair el seu llegat: les seves cançons, les seves pintures, la seva poesia i les seves pel·lícules; és un tribut. I sobretot perquè la gent jove mereix conèixer un artista tan personal i únic com Luis Eduardo Aute.

Com definiries l’Aute en una paraula?
Com el defineix Dani Martín a la pel·lícula, un artista en majúscules.

Auterretrato.es

 

 


    CineBaix     Joan Batllori, 21     08980 Sant Feliu de Llobregat (Barcelona)     93 666 18 59     cinebaix@cinebaix.com     Disseny web: