MADELEINE COLLINS

Direcció: Antoine Barraud Guió: Antoine Barraud, Héléna Klotz País: França Durada: 106 min Any: 2021 Gènere: Thriller, drama Interpretació: Virginie Efira, Bruno Salomone, Quim Gutiérrez, Jacqueline Bisset, François Rostain, Thomas Gioria, Valérie Donzelli, Nadav Lapid, Loïse Benguerel, Nathalie Boutefeu, Mona Walravens, Anne Lepla, Assouma Sow Música: Romain Trouillet Fotografia: Gordon Spooner Distribuïdora: Alfa Pictures Estrena a Espanya: 14/01/2022

No recomanada per a menors de 7 anys
Versió original subtitulada en espanyol


SINOPSI

La Judith porta una doble vida entre Suïssa i França. D'una banda, l’Abdel, amb qui està criant la seva filla en comú. De l'altra, en Melvil, amb qui té dos fills una mica més grans. De mica en mica, aquest fràgil equilibri fet de mentides, secrets i anades i vingudes es va fracturant. Davant el desemmascarament, la Judith tria la fugida cap endavant.

(FilmAaffinity)



CRÍTICA

04/09/2021 - VENÈCIA 2021: Virginie Efira regna a la cinta hitchcockiana d'Antoine Barraud, amb un sofisticat guió especialment retorçat, ple d'incomoditats, sospites i sorpreses


"Qui és? No és ningú". En efecte, ¿qui és en realitat la protagonista de Madeleine Collins, d'Antoine Barraud, una enigmàtica pel·lícula que explora els temes de l'engany i la identitat a través de diverses capes, presentada a les Giornate degli Autori del 78è Festival de Venècia? Amb gran habilitat, el cineasta francès (que va rebre elogis a Locarno per Les Gouffres el 2012, i a Berlín per Le Dos rouge el 2015) va desvelant progressivament la doble vida d'una dona dividida entre dues llars en dos països diferents, generant una atmosfera d'incomoditat i misteri que va en augment, transitant els límits del thriller i el retrat psicològic. Una boira que es fa més espessa amb cada nova capa de la trama, reforçada per cada pista destinada a aclarir la situació estranya, obligant la protagonista a enfrontar-se al reflex de la seva pròpia existència fràgil i duplicada, amb l'amenaça constant d'una veritat esquiva, d'un enfrontament final amb ella mateixa.


"Fa un any i mig que tens un viatge de negocis cada setmana". A França, Judith Fauvet (Virginie Efira) es mou en un ambient burgès amb el marit, el director d'orquestra Michel (Bruno Salomone), i els seus dos fills adolescents. No obstant això, la dona també passa uns dies a la setmana a Suïssa amb el jove Abdel Soriano (interpretat per l'actor espanyol Quim Gutiérrez) i amb la Ninon, una nena que plora cada vegada que la Judith se'n va. “En altres països, segueixes sent la meva mare?” Aquesta traductora internacional no es limita simplement a navegar entre dos països, havent d'amagar-se per respondre en secret trucades telefòniques de les diferents esferes de la seva vida i mentint sense immutar-se quan cal. La dona també fa viatges curts a diferents territoris europeus, a més d'inventar-se'n d'altres. De vegades, fins i tot utilitza el nom de Margot Soriano, i aviat descobrim que ha aconseguit documents d'identitat falsos a Suïssa (amb Nadav Lapid en el paper del falsificador).


Tot i això, "la bella dona que fingeix no tenir por malgrat tenir-ne" contempla com el seu món de falses aparences s'esquerda i amenaça d'ensorrar-se sobre ella en qualsevol moment, a causa de les sospites de la seva família, els projectes dels altres i les desafortunades trobades casuals que deixen entreveure la seva doble vida. Però això no ho és tot, ja que l’Abdel està cansat de "totes aquestes històries", i aviat descobrim que coneix bé en Michel. Aleshores, qui és la Judith? Quins altres secrets amaga? Què està passant pel seu cap? I qui és la Madeleine Collins del títol?

Amb una seqüència d'obertura especialment intrigant, la pel·lícula es desenvolupa sobre un guió formidable i molt ben estructurat (escrit per Barraud i Heléna Klotz), construït sobre una successió subtilment orquestrada de descobriments inesperats per a l'espectador, que mai no està preparat per al que trobarà, abans d'arribar a un acte final més “convencional” i melodramàtic. Amb el seu to hitchcockià (a l'estil de Vértigo), els seus jocs de tensió i alguns flashbacks, Madeleine Collins es revela lentament com una exploració fascinant dels turments d'una dona. Com no podia ser d'una altra manera, calia una gran intèrpret com Virginie Efira per interpretar un personatge tan conflictiu, una actriu que sobresurt a l'hora de transmetre microemocions a través d'un simple gest de la cara, o un espurneig en la mirada fosca, una dona que amaga profunditats inescrutables sota una perfecta màscara de bellesa.


Fabien Lemercier – cineuropa.org


    CineBaix     Joan Batllori, 21     08980 Sant Feliu de Llobregat (Barcelona)     93 666 18 59     cinebaix@cinebaix.com     Disseny web: