Una mirada que explora el paper de les muses a la Història de l'Art Occidental, ressaltant la seva estreta vinculació amb l'obra dels anomenats grans genis com a cocreadores. Grans artistes del passat són retratats en un context contemporani, per qüestionar els seus prejudicis i assenyalar l'abús de poder que van exercir sobre les muses. Aquesta versió moderna dels artistes clàssics il·lumina la persistència d'aquests problemes actualment, i convida a una revisió de les dinàmiques de poder dins del món de l'art.
Crítica:
"La revolución de las musas" o cómo posar sobre unas piedras desnuda
La revolución de las musas, documental dirigit per Mar Nantas, Yaiza de Lamo, i Juno Álvarez, arriba a les sales de cinema espanyoles el 7 de març de 2025. Qui van ser les muses dels artistes més famosos? Aquest documental recrea, amb sensibilitat i de forma audaç, escenes ficcionades sobre les dones que els van inspirar. Compta amb Violeta Rodríguez com a indiscutible Musa protagonista, acompanyada d'Albert Pla i Gonzalo Ramos com a part d'aquells artistes que es van aprofitar de la seva bellesa i valentia. Una aposta que combina ficció i documentals per destacar les treballadores del sexe com a muses dels artistes europeus, explorant el seu ignorat paper com a cocreadores d'obres d'art icòniques.
A La revolución de las musas acompanyem la Clío (Violeta) musa de la història i de la poesia èpica, per revisitar la història de l’art occidental des d’una mirada contemporània, posant en rellevància el paper de les muses i qüestionant els abusos de poder que van exercir sobre elles els grans artistes del passat, sent moltes treballadores sexuals.
Aquesta revolució arriba a partir de l'estreta vinculació de l'obra d'aquells que anomenen genis com Picasso, un senyor vingut a més; Charles Baudelaire, un poeta victimista, o l'excel·lentíssim Borghese, un cardenal amb comportaments qüestionables durant les misses, quan van ser aquestes muses les que exercien de veritables creadores.
Les directores han volgut plasmar i explorar la presència de les treballadores sexuals en el paper de muses a través de la història de l'art i la manca de reconeixement que elles han tingut, cedint tot el protagonisme als artistes.